پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: پس‌کوچه

تولد پس‌کوچه با چشم‌اندازی جدید

تیم پس‌کوچه در این روزها با تلاش فراوان به دنبال راه‌های خلاقانه‌ای است تا بتواند دسترسی به فیلترشکن‌های امن و متنوع را بیشتر کند. در همین راستا کمپین جدید #سبد_فیلترشکن را به شما معرفی می‌کنیم.

یک سال دیگر هم از تولد پس‌کوچه گذشت و تقریبا سه سال شد که همراه شما به جنگ فیلترینگ رفتیم. در این سه سال از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با شما حرف زدیم، حرف‌های شما را شنیدیم و سعی کردیم پس‌کوچه را هر چه بیشتر شبیه به بازارچه‌ی مطلوب شما بکنیم.

امسال در سالروز تولد پس‌کوچه چشم‌انداز جدیدی را به شما معرفی می‌کنیم و از حالا به بعد قصد داریم تا بر روی دو هدف اصلی زیر هر چه بیشتر تمرکز کنیم:

۱- تلاش بیشتر برای بی‌اثر کردن سیستم فیلترینگ ایران

۲- متنوع کردن بازار فیلترشکن‌ در ایران

چالش‌های روبه‌روی کاربران ایرانی

کاربران ایرانی برای دسترسی به اطلاعات آزاد هر روز باید با چالش‌های گوناگونی دست و پنجه نرم كنند! این چالش‌ها از تحریم‌های تکنولوژی و فیلترینگ شدید گرفته تا تفکیک بین ترافیک داخلی و خارجی برای کاهش هزینه مصرف اینترنت داخلی و اختلال‌های پیاپی در اینترنت کشور را شامل می‌شود.

کاربران ایرانی به دلیل وجود تحریم‌ها، امکانِ خرید فیلترشکن‌ها از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی مثل ویزا یا مستر کارت را ندارند و این مسئله باعث شده تا تنوع در بازار فیلترشکن‌ها کاهش پیدا کند و در نتیجه‌ی کمبود فیلترشکن‌‌های امن و قابل اعتماد، دسترسی کاربران به اینترنت آزاد نیز دشوار شود.

از طرفی چالش‌های ذکر شده هم کار سیستم فیلترینگ ایران را برای مسدود کردن دسترسی کاربران به فیلترشکن‌ها و اینترنت آزاد بسیار راحت کرده است.

تیم پس‌کوچه در این روزها با تلاش فراوان به دنبال راه‌های خلاقانه‌ای است تا بتواند دسترسی به فیلترشکن‌های امن و متنوع را بیشتر کند. در همین راستا کمپین جدید #سبد_فیلترشکن را به شما معرفی می‌کنیم.

یک #سبد_فیلترشکن، هر فیلترشکن برای یک موقعیت

برای درک بهتر این کمپین لازم است از یک تشبیه استفاده کنیم. در اینجا سبد فیلترشکن را به یک پنجره‌ی بزرگ تشبیه می‌کنیم.

تصور کنید که شما در سبدِ فیلترشکن‌تان فقط و فقط یک فیلترشکن دارید.. این درست چیزی شبیه به پنجره‌ی زیر است. شاید بپرسید از چه نظر؟

تصور کنید که کسی به این پنجره سنگی می‌زند. به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعتا همه‌ی پنجره با برخورد یک سنگ به آسانی شکسته خواهد شد و باید کل پنجره عوض شود. استفاده کردن از یک فیلترشکن هم دقیقا مانند مثال بالا است. با داشتن یک فیلترشکن احتمال بروز مشکل و برخورد به اختلال بسیار بالا خواهد بود به خصوص در مواقعی که شرایط فیلترینگ سخت‌تر شده و منابع لازم برای مسدود کردن فیلترشکن‌ها افزایش می‌یابد.

حالا فرض کنید که از پنجره‌ای مانند تصویر زیر استفاده می‌کنیم.

سوال: حالا اگر کسی به این پنجره سنگ بزند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در این صورت تمام پنجره شکسته نخواهد شد و تنها یکی از چهار مربع موجود آسیب خواهد خورد. هر چه تعداد این پنجره‌های کوچک بیشتر باشد، شکستنِ کل پنجره سخت‌تر می‌شود. این دقیقا در مورد فیلترشکن‌ها هم صدق می‌کند. هر چقدر دستگاه شما (موبایل و دسکتاپ) به فیلترشکن‌های مختلف با پروتکل‌های متنوع بیشتری دسترسی داشته باشد، شانس گذشتن شما از سد فیلترینگ هم بالاتر خواهد رفت. شکستنِ پنجره‌ی زیر کار کسی را که سنگ پرتاب می‌کند سخت‌تر می‌کند.

برای توضیح بیشتر درباره‌ی این کمپین لازم است که به چند سوال مهم جواب بدهیم.

سرویس‌دهنده‌های فیلترشکن‌ چگونه هزینه‌های خود را پرداخت می‌‌کنند؟

اکثر فیلترشکن‌های تجاری معمولا با هزینه‌های بالایی روبه‌رو هستند و به همین دلیل باید برای پرداخت هزینه‌های خود بتوانند از حضور کاربران کسبِ درآمد کنند. این کسبِ درآمد شامل فروش بسته‌های وی‌پی‌ان (VPN) یا دریافت منابع (فاند) مالی از فاندهای عمومی یا خصوصی یا در بدترین شرایط، فروش اطلاعات کاربران به دلالان تبلیغات و غیره است.

تیم پس‌کوچه در تلاش است تا با انجام بررسی‌های لازم با فیلترشکن‌های غیررایگان که با شرایط ورود به پس‌کوچه هم‌خوانی دارند همکاری کرده تا بتواند به متنوع کردنِ سبدِ فیلترشکن کاربران ایرانی کمک کند.

توسعه‌دهندگان ِفیلترشکن‌های غیر رایگان چگونه حاضر به ارائه‌ی فیلترشکن خود به صورت رایگان می‌شوند؟

توسعه‌دهندگان این نوع فیلترشکن‌ها معمولا هزینه‌های خود را از طریق فروشِ بسته‌های وی‌پی‌ان پرداخت می‌کنند. در شرایطی که این شرکت‌ها درآمد کافی برای ادامه فعالیت‌های خود داشته باشند، امکان این وجود دارد که سرویس خود را به کشورهایی مانند ایران، که به دلیل تحریم‌ها امکان خرید این فیلترشکن‌ها را با سیستم بانکی بین‌المللی ندارند، ارائه بدهند.

هر چه تنوعِ سرویس‌دهندگان فیلترشکن و نوع تکنیک استفاده شده برای دور زدن فیلترینگ بیشتر باشد، کار سیستم فیلترینگ برای مسدود کردن آن‌ها هم سخت‌تر می‌شود.

سبد متنوعِ پیشنهادی پس‌کوچه شاملِ چه فیلترشکن‌‌هایی می‌شود؟

سبد متنوع پیشنهادی پس‌کوچه برای دانلود فیلترشکن شامل فهرستی از فیلترشکن‌های امن است که توسط تیم پس‌کوچه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این فیلترشکن‌ها ممکن‌ است رایگان و یا پولی باشند ولی آن‌چه مسلم است این فیلترشکن‌ها از راه‌های مختلفی برای گذشتن از سد فیلترینگ استفاده می‌کنند. هر چه تنوع و تعداد این فیلترشکن‌ها بیشتر باشد، کار سیستم فیلترینگ ایران برای مسدود کردن این سرویس‌ها سخت‌تر خواهد بود.

تیم پس‌کوچه قصد دارد با همکاری و کمکِ توسعه‌دهندگانِ فیلترشکن‌ها، سبدی متنوع از انواع فیلترشکن‌ها را به دست شما برساند.

حالا شاید بپرسید که استفاده از فیلترشکن‌های مختلف موجب می‌شود که ترافیک اینترنت من به دست چند شرکت برسد. این موضوع نگران کننده‌ای است و ترجیح می‌دهم که فقط یک شرکت به اطلاعات من دسترسی داشته باشد.

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که اولین خصوصیتِ یک فیلترشکن امن این است که توسعه‌دهندگان آن با مسئولیت تمام از اطلاعات کاربران خود مراقبت کنند و برای تضمینِ امنیت و حریم خصوصی آن‌ها هیچ اطلاعاتی از جمله فعالیت‌های آنلاین و هر گونه اطلاعات شخصی کاربران را ذخیره نکنند. تیم پس‌کوچه در تلاش است تا پیش از اضافه کردن هر فیلترشکنی به پس‌کوچه این موضوع را به دقت بررسی کند.

در صورتی که صحت این موضوع که فیلترشکن‌ها داده‌های کاربران را ذخیره می‌کنند اثبات نشود، که معمولا هم همین‌طور است، استفاده از چند فیلترشکن باعث می‌شود که فعالیتِ شما برای توسعه‌دهندگانِ فیلترشکن‌ها مبهم شود.

برای توضیح بیشتر این موضوع، یک مثال ساده می‌زنیم. سرویس‌های مختلف گوگل را در نظر بگیرید. وقتی شما از این سرویس‌ها مثلا ایمیل (Gmail)، تقویم گوگل (Google Calendar) و نقشه‌ی گوگل (Google Maps) به طور همزمان استفاده می‌کنید، گوگل قادر به ردگیری فعالیت شما در این سرویس‌هاست و می‌تواند تمامی این سرویس‌ها را به هم متصل کند. به طور مثال وقتی به صورت اینترنتی بلیت هواپیما می‌خرید و ایمیلِ تایید آن را در جی‌میل خود دریافت می‌کنید،‌ گوگل به طور خودکار تاریخ پرواز شما را به تقویم گوگلِ شما اضافه می‌کند و حتی می‌توانید بر روی نقشه‌ی گوگل، تاریخ رسیدن به فرودگاه مقصد را ببینید.

نکته‌ی مهم که بهتر است در نظر بگیریم این است که با استفاده از چند فیلترشکنِ امن شما می‌توانید از رسیدنِ تمام اطلاعات‌تان به دست یک شرکت جلوگیری کنید و فعالیت‌تان را در نظرِ سرویس‌دهنده‌ی فیلترشکن مبهم جلوه بدهید.

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا