پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: پس‌کوچه

سفر چهارساله‌ی پس‌کوچه: چشم‌‌اندازی نو با نگاهی تازه

پس‌کوچه ۴ ساله شد. نگاهی به فعالیت‌های گذشته و چشم‌انداز آینده!

پس‌کوچه چهارمین سال سفر خود به خانه‌های شما را در حالی جشن می‌گیرد که در ابتدای این سفر تصور نمی‌کردیم با چنین استقبال خوبی از سوی میزبان‌های خود مواجه شویم. قطعا در حال حاضر از کنار شما بودن احساس شگفت‌انگیزی داریم و از همراهی و همکاری‌تان برای یافتنِ راه‌های دور زدن سد سانسور و فیلترینگ سپاس‌گزاریم.

پس‌کوچه بازارچه‌ای است امن و مطمئن برای دسترسی آسان به دانلود فیلترشکن‌ها و طیف گسترد‌ه‌ای از اپلیکیشن‌های دیگر.

اگر به دنبال جایی برای دانلود بی‌دغدغه‌ و امنِ انواع فیلترشکن‌ها، ابزارهای حفظ امنیت آنلاین، اپلیکیشن‌های خبرخوان، پیام‌رسان، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها‌ی مربوط به حقوق شهروندی هستید، پس‌کوچه همان مکان مورد نظر شماست.

فعالیت‌های گذشته پس‌کوچه:

ما به طور منظم وضعیت اینترنت ایران را رصد و بررسی می‌کنیم. متاسفانه اینترنت ایران در سال‌های اخیر به سمت محدودیت‌های گسترده‌تر، کنترل و نظارت بیشتر و البته شفافیت کمتر حرکت می‌کند. علاوه بر این، با توجه به اقدامات جدید دولت ایران به ویژه پس از اتفاقات آبان ۱۳۹۸- قطعی کامل اینترنت و جلوگیری از دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت جهانی به مدت بیش از یک هفته - چالش جدیدی نیز پیش‌ روی کاربران ایرانی قرار گرفته است. ما در این مدت با همکاری نهادهای مرتبط با آزادی اینترنت، با انتشار مطالب مختلف و همچنین ارتباط مستقیم با کاربران سعی کردیم راه‌حل‌هایی کاربردی را برای کاهش اثر این مدل اقدامات از سوی دولت ایران پیدا کنیم. نمونه‌ای از این نوشته‌ها را می‌توانید از اینجا و اینجا بخوانید.

کاربران ایرانی روزانه با چالش‌های دیگری از جمله تحریم‌های گسترده فناوری‌های مختلف و سیستم فیلترینگ ایران گرفته تا تفکیک بین ترافیک داخلی و خارجی برای کاهش هزینه مصرف اینترنت داخلی و اختلال‌های پیاپی در اینترنت کشور نیز روبه‌رو هستند. در سال‌های گذشته سعی کردیم تا همکاری نزدیک‌مان را با کاربران و توسعه‌دهنگان نرم‌افزارها افزایش دهیم. هدف از این کار این است که بتوانیم زیرساخت‌های کارآمدتری را برای دست‌یابی کاربران ایرانی به روش‌های دسترسی آزادانه به اطلاعات و داده‌های آنلاین آماده کنیم.

هم‌چنین در طی سال گذشته، تمام تلاش خود را در جهت افزایش آگاهی در مورد چگونگی متنوع‌سازی «سبد فیلترشکن» کاربران به کار بردیم. با توجه به این نگاه، همکاری با توسعه‌دهندگان نر‌م‌افزا‌‌رها را گسترش دادیم و ابزارهای جدیدی برای دور زدن فیلترینگ به پس‌کوچه اضافه کردیم. این فقط آغاز مسیری بود که قرار است با یاری شما کاربران پس‌کوچه طی کنیم و قطعا در این مرحله توقف نخواهیم کرد.

سبد متنوع پیشنهادی پس‌کوچه برای فیلترشکن شامل فهرستی از فیلترشکن‌های امن است که توسط تیم پس‌کوچه مورد بررسی قرار گرفتند. این فیلترشکن‌ها از راه‌های مختلفی برای گذشتن از سد فیلترینگ استفاده می‌کنند. هر چه تنوع و تعداد این فیلترشکن‌ها بیشتر باشد، کار سیستم فیلترینگ ایران برای مسدود کردن این سرویس‌ها سخت‌تر خواهد بود.

نسخه‌ی جدید پس‌کوچه (۴.۰)

هدیه اول ما به شما به مناسبت چهارسالگی پس‌کوچه، طراحی و راه‌اندازی نسخه‌ی جدید سایت پس‌کوچه است. به زودی در کنار این خبر، ارتقای قابل توجه خدمات ما چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی را نیز مشاهده خواهید کرد.

در نسخه‌ی ۴ وبسایت پس‌کوچه، سیستم کاملاً به‌روز شده است. بخشی از این تغییرات در زمینه رابط کاربری اعمال شده و بخش دیگر در محتوا. ما هم‌چنین سعی کردیم دسترسی شما به بخش‌های مختلف وبسایت را آسان‌تر و مطالب را متنوع‌تر کنیم.

بلاگ

یکی از مهم‌ترین تغییرات در «بلاگ» پس‌کوچه انجام شده است. در نسخه‌ی جدید وبسایت پس‌کوچه می‌توانید به تفکیک موضوع به مطالب متنوعی چون امنیت دیجیتال، راهنمای اپلیکیشن، اخبار اینترنت در ایران، معرفی اپلیکیشن، سانسور اینترنت و آموزش دسترسی داشته باشید.

در سال گذشته مطالب آموزشی جدیدی در بلاگ پس‌کوچه منتشر کردیم و قصد داریم در سال پیش‌رو با گسترده‌تر کردن مباحث و حوزه‌های مورد بحث به اطلاعات شما در این ارتباط بیافزاییم.

پشتیبانی

در سالی که گذشت، با کمک گرفتن از نیروهای متخصص و فنی و کار مداوم توانستیم سیستم پشتیبانی خود را برای استفاده‌ی شما آسان‌تر و در عین حال موثرتر سازیم. در حال حاضر سیستمی بسیار کارآمد برای پشتیبانی از کاربران داریم که روزانه به طور متوسط ۲۰۰ مورد سوال و مطلب را از طریق تلگرام، اینستاگرام، توییتر، فیس بوک و ایمیل پشتیبانی می‌کند. اگر از این سیستم استفاده می‌کنید لطفا توجه داشته باشید پیام‌های شما طبق نوبت خوانده، اولویت‌بندی و پاسخ داده می‌شوند. شما می‌توانید سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را از راه‌های زیر با ما در میان بگذارید و با ما در تماس باشید: کانال تلگرام، بات پشتیبانی پس‌کوچه در تلگرام، توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام پس‌کوچه.

پس‌کوچه بازارچه‌ای با نگاهی منطقه‌محور بر اساس نیازهای کاربران اینترنت در مناطق مختلف جهان

طراحی و راه‌اندازی نسخه‌ی عربی پس‌کوچه به نام zanga.tech یکی از قدم‌های مهم ما در سال جدید است که مراحل اجرایی آن طی شده و اکنون در دسترس است.

zanga.tech در واقع یک پلت‌فرم تعاملی برای پیداکردن، بررسی و دانلود اپلیکیشن‌های متفاوت در حوزه امنیت دیجیتال به زبان عربی است. این پلت‌فرم در زمینه‌ی پرداختن به مباحث فنی و تخصصی در حوزه دور زدن فیلترینگ، حفظ حریم خصوصی و امنیت آنلاین رویکردی مشابه پس‌کوچه دارد.

Zanga روی بستر و پایه و اساس پس‌کوچه بنا شده و زیرمجموعه‌ای از پس‌کوچه و دارای کدهای پلتفرم و کانال‌های توزیع مشابه با آن است. هر دو پروژه زمینه‌های مختلف و رویکرد منطقه‌ای متفاوتی دارند و کلیه‌ی ‌راهبردهای مربوط به محتوا و سازماندهی آن‌ها به طور مستقل تصمیم گرفته می‌شود.

ما مشتاقیم در آینده نسخه‌های مختلف پس‌کوچه مربوط به مناطق گوناگون را برای حمایت از کاربران در کشورها با زبان‌های متفاوت ارائه کنیم.

نگاهی اجمالی به اپلیکیشن‌ها

طبق نتایج نظرخواهی‌های انجام شده از کاربران پس‌کوچه، روند انتخاب اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها برای ورود به پس‌کوچه مورد استقبال قرار گرفته و به آن‌ها در جهت دانلود و استفاده از ابزارهای قابل اعتماد و مطمئن، کمک فراوانی کرده است.

به تازگی طرح جدیدی با نام «نگاهی به فیلترشکن X» را راه‌اندازی کردیم. در راستای این طرح سعی داریم تا فیلترشکن‌های محبوب و مورد استفاده‌ی کاربران ایرانی را معرفی کنیم و با ارزیابی بر اساس معیارهای پس‌کوچه درباره‌ی آن‌ها شفاف‌سازی بیشتری انجام دهیم. هدف اصلی ما از این اقدام افزایش آگاهی کاربران درباره‌ی این اپ‌ها و توضیح کلی مشخصات و شرایط‌‌ آن‌ها به صورت کاملا ابتدایی است. در این مرحله تحقیقات دقیق فنی و تخصصی صورت نمی‌گیرد و تنها به بررسی اجمالی اپلیکیشن‌ها می‌پردازیم. در هفته‌های گذشته با معرفی توربو وی‌پی‌ان، اطلس وی‌پی‌ان و کندی‌لینک وی‌پی‌ان این طرح جدید را آغاز کردیم.

پس‌کوچه‌ای بهتر با کمک همدیگر!

در سال جدید به دنبال راه‌های خلاقانه‌ای هستیم تا بتوانیم دسترسی به فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های امن و متنوعی چون ابزارهای امنیت دیجیتال و پیام‌رسان‌ها را بیشتر کنیم. امیدواریم به زودی خبرهای خوبی هم در مورد تنوع بخشیدن به پروتکل‌های دور زدن فیلترینگ برای شما داشته باشیم. در این راستا در حال انجام‌ کار تحقیقاتی، اندازه‌گیری‌های الکترونیکی، فراهم ساختن پایه و اساس و تدارکات این اقدام مهم هستیم. پس گوش به زنگ باشید و فراموش نکنید که همیشه راهی هست!

اما در طول چهار سال گذشته، همواره پیشنهادهای شما گره‌‌گشای فعالیت‌های ما بوده و آن‌ها را بسیار جدی تلقی کردیم. مهم‌تر از آن رشد و موفقیت ما به عنوان یک پلت‌فرم چند وجهی و "نه فقط یک بازارچه‌ی اپلیکیشن" به بازخورد شما بستگی فراوانی دارد.

پس در انتهای این مطلب، از شما خواهشمندیم بخشی از وقت خود را برای پر کردن فرم نظرخواهی به ما اختصاص دهید. این نظرخواهی از طریق لینک زیر دسترس است:

لینک نظرخواهی پس‌کوچه:‌ https://forms.gle/LPyaX92RjuHdx9D88

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا